Cordoba - Mendoza - Bariloche, Argentinie

21 februari 2014 - Bariloche, Argentinië

Hola!

Poging 3 (ik ben dit verhaal nu de 3e keer opnieuw aan het schrijven omdat mijn backup blijkbaar niet werkt - mijn oprechte excuses dus want de eerste keer kon ik het sappiger vertellen!)

Het is erg moeilijk om dit verhaal te beginnen omdat ik ondertussen zoveel heb gedaan, zoveel mensen heb ontmoet, zoveel plezier heb gehad, zo veel impressies heb opgedaan dat ik moeite heb om het weer allemaal in mijn herinneringen te reconstrueren.

Cordoba stelde me in eerste instantie nogal teleur. Ik vond weinig echt interessante informatie in mijn gids en op internet, het weer viel erg tegen, alles wat ik ondernam om te doen (onder andere skydiven) werd geannuleerd omdat het regende. Het is een echte studentenstad en aangezien die nog in zomervakantie zijn was er weinig te beleven. Maar ik heb me hier toch wel goed gehad ook hoor! De tweede dag kwam ik mensen tegen die ik in Buenos Aires had leren kennen. We zijn naar een leuke bar geweest (Macanudo) en de eigenaar en zijn vrienden namen ons mee naar een lokale rock n roll band die optrad in een lokale club. De auto waarmee we naar daar gingen was echt brak, super grappig, zo veel lawaai dat dat ding maakte... Zou nooit meer in Belgie op de weg worden toegelaten. Het optreden zelf was echt fijn omdat er niet te veel toeristen waren en iedereen echt alles aan het geven was wat ze in hun lijf hadden. Ik heb een daguitstapje gemaakt naar Alta Gracia, een stadje in de buurt. Hier was een jezuietenklooster maar dat stelde weinig voor. Ook ben ik hier het huis van Che Guevara gaan bezoeken. Erg duur voor wat het eigenlijk maar voorstelde. Er hingen voornamelijk foto's van Che en zijn familie maar er was erg weinig verhaal. Paco heeft dan toch op de moto gezeten waarmee Che door Zuid-Amerika reisde! Omdat het skydiven werd geannuleerd ben ik, veel minder spannend maar super interessant, een stadwandeling met een gids gaan doen. Door die gids heb ik mijn beeld over Cordoba wel kunnen bijstellen want wat hij te vertellen had was echt super boeiend! Hij vertelde over de architectuur, de stad zelf, bij uitbreiding ook over Argentinie, de politiek, wat er vroeger allemaal gebeurde, de devaluatie van de peso en hoe het er nu aan toe gaat. Ik kan jullie een half boek volschrijven over wat ik allemaal ben te weten gekomen maar dat is misschien wat saai om lezen dus ga ik het jullie besparen, ik heb hier en daar bij de foto's kort wel een woordje uitleg geschreven.

De busrit naar Mendoza was gelukkig niet te lang (11u). Ondanks dat ik 'cama' had geboekt viel die weer enorm tegen (heel koud, geen eten, geen drinken, geen films, toilet was buiten gebruik). Gelukkig heb ik in Mendoza zelf wel een super fijne tijd gehad! Ook hier heb ik heel veel regen gehad maar omdat ik zoveel fijne mensen heb leren kennen maakte dat precies helemaal niet zo veel uit. De eerste dag ben ik een fiets/wijntoer gaan doen en hebben we 3 bodega's bezocht. Heel wat bijgeleerd over hoe wijn wordt gemaakt en hoe goed het wel smaakt na het fietsen :) Mendoza is de wijnregio bij uitstek van Argentinie en teelt voornamelijk de malbecdruif. Dat is van oorsprong een franse druif maar omwille van het klimaat kan die in Frankrijk eigenlijk niet goed groeien. Hier in Mendoza is het droge klimaat er ideaal voor. Mendoza's landschap is woestijn met bergen. Ze moeten via allerlei kanaaltjes water uit de bergen naar beneden halen om de druiven te kunnen telen want er valt gemiddeld slechts 200mm per jaar (al zal dit jaar denk ik wel een uitzondering zijn want gedurende 6 dagen dat ik er was heeft het constant geregend!). Hier heb ik de eerste keer ook alpaca's gezien, een soort lama's zeg maar. Verder wou ik naar warmwaterbronnen gaan hier in de buurt. Op een of andere manier ben ik er in geslaagd om gebombardeerd te worden tot tourgids want voor ik het wist had ik een gevolg van 11 mensen die allemaal mee gingen naar de warmwaterbronnen en erop vertrouwden dat ik wist hoe en wat. Aangezien ik geen natuurlijk leiderstype ben was dit een vreemde maar nog wel plezante ervaring. De warmwaterbronnen zelf waren op een super idyllische lokatie. Midden in de bergen, de mooiste plaats om echt te relaxen! Hier zijn we met 20 mensen uitgegaan naar een lokale salsa/cumbia bar. Er was wederom een groepje dat optrad dus dat was weer erg sfeervol. Op de laatste dag dat ik in Mendoza was ben ik gaan paragliden. Dat was echt super machtig! Het immense gevoel van vrijheid als je in de lucht aan het zweven bent zoals een vogel! In het begin was het wel wat vies om gewoon echt van een berg naar beneden te lopen in een afgrond en te hopen dat het zeil voldoende wind kan nemen om je effectief de lucht in te nemen. De autorit hiernaartoe was ook best wel grappig. Er waren zoveel grote stenen/rotsblokken naar beneden gekomen dat de mannen constant moesten uitstappen om de rotsblokken van de weg te rollen. We mochten geen gordel aandoen want: als de auto in de ravijn zou rijden of als de bestuurder controle verliest moesten we zo snel mogelijk uit de auto springen voor die zelf de diepte in gaat. Gelukkig hebben we er niet te fel bij stilgestaan en de chauffeur reed hier al 35 jaar de berg op en af zonder ooit zelf iets ernstig meegemaakt te hebben. In het algemeen denk ik dat Mendoza me zo goed is bevallen omdat ik me in de hostel echt goed thuis voelde. We hadden een groepje van 10 - 15 mensen waar we telkens samen mee op stap gingen, eten, bbq'en, kaarten, ... Een hele goede sfeer - buena onda!

Ondertussen ben ik goed en wel toegekomen in Bariloche. Chris, een kerel uit Zwitserland, is met mij mee gegaan tot hier. Bariloche lijkt eigenlijk wel een beetje op Zwitserland (Patricia, jij zou het hier geweldig vinden!). De meren hier zijn van het puurste azuurblauw dat ik ooit heb gezien en dan al die prachtige bergen op de achtergrond die de horizon vormen. Ahhh, geen wonder dat hier de rijke Argentijnen hun vakantie komen doorbrengen. Hier ben ik opnieuw mensen tegengekomen die ik in Buenos Aires had leren kennen! Kleine wereld! Eergisteren zijn we gaan paardrijden in een nationaal park. De omgeving hier is zo mooi! De dag is schoonheid afgesloten met een grote bbq met de halve hostel. Gisteren zijn we gaan fietsen langs het circuito chico. Dat is een heel erg stevige fietstocht! Niet omwille van de afstand (28km) maar omdat het heel steil bergop gaat! Op sommige momenten was het echt te zwaar en hebben we moeten stappen tot boven. Het was alle moeite meer dan waard want we werden beloond met de mooiste uitzichten! Opnieuw zijn de foto's als op een ansichtkaart en tonen ze niet helemaal hoe het in werkelijkheid is (deze moet ik trouwens nog uploaden). Morgen huren we met z'n 5en een auto en doen we een route van ongeveer 360 km in een ronde omdat deze route langs 7 meren gaat en schijnt nog mooiere panorama's te geven.

hasta la proxima!

groetjes van mij en mijn eendje!

1. Cris&Swa:
    22 februari 2014
    Hoi Mellissa , ik lees dat je weeral heel wa meegemaakt hebt. Je kan je goed amuseren . Geniet er maar met volle teugen van. Ik weet niet of je de Guido nog kan herinneren maar die volgt je avonturen ook. Hou het veilig en de groetjes van ons.
  2. Guido:
    22 februari 2014
    Melissa, als ik je reisverhalen lees kan ik je daarvoor alleen maar bewonderen en zal ze zeker opvolgen.
    Meer dan 14 jaar geleden stonden we samen met Swa Chris en
    je papa in Italie op de camping. Nog een fijne reis.
    Guido
  3. De-avonturen-van-paco:
    23 februari 2014
    Bedankt Guido en Chris en Swa! Amai, dat is echt al super lang geleden! Waren wel hele leuke vakanties in Italie! hou jullie goed!
  4. Rita:
    24 februari 2014
    Hi Melissa,
    3x herschreven - is een goede rapporteeroefening geweest dus ;-)
    genoeg te beleven ginder blijkbaar - fijn om te kunnen volgen via je verhaal en de prachtige foto's
    tot de volgende
    Rita
  5. Papa:
    25 februari 2014
    Hola Melissa, super te zien dat je het ginder zo goed stelt. Blijkbaar ben je goed aan het oefenen om met de fiets de bergen over te rijden, stiekem aan het voorbereiden om met ons de Galibier en de Télégraphe te bedwingen? Lieve groetjes!
  6. De-avonturen-van-paco:
    25 februari 2014
    Dag Rita! Ja dat was inderdaad een goede oefening! :) hopelijk toch dat dat niet meer te vaak zal gebeuren!
    Dag papa! Ik vrees dat ik de Galibier en Télégraphe gaat overlaten aan de profs ;-) Ben jij al aan het oefenen voor binnenkort? veel succes he!